Nová ředitelka DMO o výzvách, prioritách a plánech
Do vedení Destinačního managementu oblasti Český Krumlov Region nastoupila ředitelka Petra Judová s vizí hledání rovnováhy mezi turismem, místními obyvateli a udržitelným rozvojem města. Jaké výzvy v nové roli vnímá a na čem chce s týmem DMO pracovat?
Čím vás oslovila pracovní nabídka výkonné ředitelky DMO? Co vás na této pozici nejvíce lákalo?
Pozice mě zaujala primárně tím, že se jedná o českokrumlovský region a o možnost podílet se na jeho rozvoji. V cestovním ruchu jsem se profesně nikdy nepohybovala, nicméně do Krumlova jsem se přistěhovala před 14 lety, s rodinou žiji v jeho samotném centru a troufám si říct, že i díky tomu mám možnost vnímat město z různých úhlů. Láká mě pokusit se „stavět mosty“ a hledat rovnováhu mezi turismem, který je nedílnou součástí života ve městě, místními, podnikateli a dalšími subjekty, které jsou ve velmi komplexním celku destinačního managementu zainteresované.
Jaké jsou Vaše dojmy po prvních týdnech v nové roli?
Že to, co jsem zmínila v odpovědi na předchozí otázku, bude hodně těžké! Stav, který by byl ideální pro všechny, samozřejmě neexistuje, zároveň očekávání jsou z mnoha stran velká a často protichůdná. Nicméně už teď vím, že úzký tým DMO, k němuž jsem se nyní připojila, je nesmírně schopný a fundovaný. Kolegyně za sebou mají velké množství úspěchů, jak těch viditelných (v podobě celorepublikových ocenění např. za web apod.), tak těch méně viditelných v podobě mravenčí, dennodenní práce, která přispívá ke komfortu jiných – a věřte mi, že ne pouze turistů, i když je to tak často vnímáno.
Jak byste Krumlovákům stručně popsala roli a úlohu DMO?
Organizace DMO bývá právě často vnímána jako propagační agentura dané oblasti zaměřená pouze na lákání turistů – to je ale velmi zjednodušený a od reality dost vzdálený pohled. DMO je zkratka pro anglické spojení destination management organisation a zásadní je v něm výraz „management“. Jedná se o systém řízení a organizace v destinaci, který je založený na úzké spolupráci mnoha subjektů: poskytovatelů služeb, veřejných institucí, soukromé sféry, občanů... Turista je tu samozřejmě důležitým prvkem, protože příjmy z turismu tvoří v Českém Krumlově významnou část městského rozpočtu a mnoho místních obyvatel je v tomto odvětví zaměstnáno, ale není prvkem jediným. Proto jsem na začátku mluvila o potřebné rovnováze.
Na čem v současné době v DMO pracujete?
Mám štěstí, že jsem nastoupila v nesmírně zajímavém období, kdy se rozjíždí a rozvíjí spousta projektů: Spolupracujeme na integrované strategii kultury, cestovního ruchu a sportu pro roky 2025–2032. V návaznosti na Kartu Krumlováka vzniká karta hosta. Rozpracovaný je projekt systému jednotného sběru a vyhodnocování dat, který má potenciál pro efektivnější řízení destinace – např. při plánování infrastruktury, marketingu, udržitelnosti apod… Těším se, že se na všech těchto aktivitách budu moci podílet.
Zmínila jste udržitelnost – co představuje pro vás? A je to téma i pro Český Krumlov?
Bezpochyby! Nechci nudit definicemi, ale stručně: Termín udržitelný turismus zahrnuje cestovní ruch, který zohledňuje jeho současné a budoucí ekonomické, sociální a environmentální dopady, přičemž zároveň reaguje na potřeby návštěvníků i místních komunit, chrání přírodní a kulturní dědictví. Takže jsme zpátky u té rovnováhy. Asi málokdo chce, aby byl Český Krumlov zaplněný turisty tak, že se tu nedalo ani hnout (natož žít), nebo abychom kvůli množství návštěvníků měli zničené památky či špinavou řeku. Na druhou stranu díky příjmům z turismu může město třeba opravit školu, postavit nové dětské hřiště. A v osobní rovině – zážitek ze setkávání s lidmi z jiných koutů republiky či jiných zemí a kultur může být nesmírně obohacující.