Aktuálně k severnímu obchvatu Českého Krumlova
V poslední době se na mě občané obrací s dotazy a obavami ohledně plánovaného severního obchvatu Českého Krumlova. Chápu, že jde o důležité téma, které může mít dopad na náš každodenní život, a proto vás chci informovat o aktuálním stavu příprav.
Celý proces je teprve na začátku, a proto je důležité, abyste měli k dispozici přesné a aktuální informace o tom, jak probíhá plánování a jaké kroky nás čekají v nejbližší době.
Jihočeský kraj aktuálně projednává změnu zásad územního rozvoje (ZÚR), která představuje první krok k posouzení možnosti realizace severního obchvatu. Tento proces umožní odborníkům analyzovat, zda a v jaké podobě by bylo možné tuto dopravní stavbu uskutečnit.
Na základě zadání kraje provede odborná firma podrobnou analýzu a navrhne nejvhodnější trasu v rámci vymezeného územního koridoru. Cílem je určit optimální vedení silnice tak, aby co nejméně ovlivnila okolní obyvatele a zároveň splňovala technické a ekonomické požadavky. Silnice by měla být standardní komunikací s jedním pruhem v každém směru, přičemž celková šířka včetně přilehlých pozemků nepřesáhne přibližně 20 metrů.
Firma může představit několik variant vedení obchvatu – severnější či jižnější trasu – a každé z navržených řešení bude doplněno o výhody a nevýhody. Součástí procesu bude i nové měření intenzity dopravy, které pomůže vyhodnotit ekonomickou efektivitu jednotlivých variant.
Výsledky studie mohou vést k několika scénářům:
- Obchvat nebude realizován – pokud se ukáže, že žádná z navržených tras není technicky nebo ekonomicky proveditelná, projekt nebude pokračovat. V takovém případě bude třeba hledat alternativní řešení, například zkapacitnění stávající dopravní infrastruktury.
- Obchvat bude pokračovat do další fáze – pokud analýza ukáže, že některá varianta je realizovatelná a efektivní, bude projekt postoupen k dalšímu posuzování. Zároveň dojde ke zúžení vytyčeného koridoru územní rezervy jen na nezbytně potřebnou šíři. Následně budou probíhat prověřování a jednání o případných dopadech na obyvatele a okolí. Protože se jedná o silnici první třídy, případná realizace by spadala pod Ministerstvo dopravy.
V současné době není v rámci ZÚR zvažována žádná varianta, která by se obešla bez tunelu. Výškové rozdíly mezi vlakovým nádražím a Chvalšinskou ulicí vyžadují jeho začlenění do projektu. Odborníci mohou navrhnout různé varianty tunelu, jejichž proveditelnost bude následně posouzena. Celý proces je tedy teprve v počáteční fázi a není důvod k obavám, že by stávající návrh znamenal okamžité bourání domů nebo rozsáhlé zásahy do krajiny. Všechny varianty budou pečlivě prověřeny s ohledem na jejich dopady na obyvatele a životní prostředí.
Autor: Alexandr Nogrády, starosta
Vyšlo v Novinách města 04/2025