Plánování severního obchvatu Českého Krumlova

Alexandr Nogrády, starosta  /  25. 3. 2025

Aktuálně k severnímu obchvatu Českého Krumlova

V poslední době se na mě občané obrací s dotazy a obavami ohledně plánovaného severního obchvatu Českého Krumlova. Chápu, že jde o důležité téma, které může mít dopad na náš každodenní život, a proto vás chci informovat o aktuálním stavu příprav.

Celý proces je teprve na začátku, a proto je důležité, abyste měli k dispozici přesné a aktuální informace o tom, jak probíhá plánování a jaké kroky nás čekají v nejbližší době.

Jihočeský kraj aktuálně projednává změnu zásad územního rozvoje (ZÚR), která představuje první krok k posouzení možnosti realizace severního obchvatu. Tento proces umožní odborníkům analyzovat, zda a v jaké podobě by bylo možné tuto dopravní stavbu uskutečnit.

Na základě zadání kraje provede odborná firma podrobnou analýzu a navrhne nejvhodnější trasu v rámci vymezeného územního koridoru. Cílem je určit optimální vedení silnice tak, aby co nejméně ovlivnila okolní obyvatele a zároveň splňovala technické a ekonomické požadavky. Silnice by měla být standardní komunikací s jedním pruhem v každém směru, přičemž celková šířka včetně přilehlých pozemků nepřesáhne přibližně 20 metrů.

Firma může představit několik variant vedení obchvatu – severnější či jižnější trasu – a každé z navržených řešení bude doplněno o výhody a nevýhody. Součástí procesu bude i nové měření intenzity dopravy, které pomůže vyhodnotit ekonomickou efektivitu jednotlivých variant. Alexandr Nogrády, starosta města Český Krumlov, zdroj: oKS

Výsledky studie mohou vést k několika scénářům:

  • Obchvat nebude realizován – pokud se ukáže, že žádná z navržených tras není technicky nebo ekonomicky proveditelná, projekt nebude pokračovat. V takovém případě bude třeba hledat alternativní řešení, například zkapacitnění stávající dopravní infrastruktury.
  • Obchvat bude pokračovat do další fáze – pokud analýza ukáže, že některá varianta je realizovatelná a efektivní, bude projekt postoupen k dalšímu posuzování. Zároveň dojde ke zúžení vytyčeného koridoru územní rezervy jen na nezbytně potřebnou šíři. Následně budou probíhat prověřování a jednání o případných dopadech na obyvatele a okolí. Protože se jedná o silnici první třídy, případná realizace by spadala pod Ministerstvo dopravy.

V současné době není v rámci ZÚR zvažována žádná varianta, která by se obešla bez tunelu. Výškové rozdíly mezi vlakovým nádražím a Chvalšinskou ulicí vyžadují jeho začlenění do projektu. Odborníci mohou navrhnout různé varianty tunelu, jejichž proveditelnost bude následně posouzena. Celý proces je tedy teprve v počáteční fázi a není důvod k obavám, že by stávající návrh znamenal okamžité bourání domů nebo rozsáhlé zásahy do krajiny. Všechny varianty budou pečlivě prověřeny s ohledem na jejich dopady na obyvatele a životní prostředí.

Autor: Alexandr Nogrády, starosta 
Vyšlo v Novinách města 04/2025

Štítky

úvodník slovo starosty investice doprava severní obchvat obchvat města
Nastavení soukromí:

Soubory cookie používáme ke shromažďování a analýze informací o výkonu a používání webu, zajištění fungování funkcí ze sociálních médií a ke zlepšení a přizpůsobení obsahu. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas, který nám udělíte kliknutím na volbu „Souhlasím se vším“. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na volbu „Podrobné nastavení“.

Povolujete: