Sídliště Špičák čeká regenerace
21. března 2008
Občané, rada města a
architektonický ateliér dospěli společnými silami k finální podobě
plánu na zvelebení nejmenšího českokrumlovského sídliště Špičák.
Projekt regenerace rozděluje území sídliště na 7 lokalit (A až G) a
navrhuje časové rozložení jednotlivých etap samotné regenerace.
Předpokládaná minimální varianta počítá s rozpočtem 28 milionů a
maximální varianta s rozpočtem 42 milionů Kč. V návaznosti na
podmínky přidělování dotací se bude v dotačních titulech postupně
žádat o poskytnutí finančních prostředků na každou dílčí etapu. S
dokončením regenerace sídliště Špičák se počítá do roku 2013.
Zastupitelstvo schválilo projekt na regeneraci
Zastupitelstvo města si prohlédlo na únorovém jednání projekt na
regeneraci tohoto sídliště a schválilo jeho podobu. V tuto chvíli
nic nebrání tomu, aby byla dokumentace dopracována městskými odbory
a před-ložena žádost o dotaci na Ministerstvo pro místní rozvoj.
Projekt regenerace sídliště Špičák se zabývá úpravami v
problémových okruzích, které vycházejí jak z průzkumu na místě, tak
z ankety a veřejného projednání návrhu regenerace.
Podle připomínek obyvatel je velkým problémem neuspokojivá úroveň
venkovního prostředí, devastace parteru, absence laviček či košů na
odpadky. Projekt regenerace reaguje na všechny tyto požadavky a
řeší parter sídliště komplexně v návaznosti na dopravu vozidel,
pěších a parkování.
Usměrněním stání a průjezdu aut se obnoví logické trasy chodníků,
které mnohde slouží pro divoké parkování. Jasně se vymezí zpevněné
plochy a chodníky k jednotlivým domům, které na mnoha místech chybí
a chodci se pohybují po vyšlapaných plochách. Spolu s opravou a
předlážděním stávajících chodníků se počítá s doplněním nových cest
v logických směrech (převážně v živelně vyšlapaných trasách).
Zpevněné plochy budou doplněny prvky městského mobiliáře včetně
laviček, košů na odpadky a košů pro chovatele psů, kolostavů či
uměleckých artefaktů. Počítá se s obnovou a rozšířením zelených
ploch. Stávající dožité stromy budou revitalizovány a nové se
vysází ve vnitroblocích pro odstínění odpočinkových míst s
posezením a dětským hřištěm.
Původní dětské hřiště, které se nachází uprostřed sídliště,
neodpovídá novým bezpečnostním předpisům. Volně přístupná plocha je
znečišťována psy. Projekt regenerace respektuje stávající umístění
hřiště a navrhuje celkovou rekonstrukci plochy, rozšíření a
doplnění herních prvků. Na území sídliště je navrženo i nové dětské
hřiště, které je vybaveno základními prvky pro malé děti. Starší
děti budou mít možnost sportovního vyžití na univerzálním hřišti u
Základní školy T. G. Masaryka.
Komunikace
Vozidlové komunikace jsou v převážné míře zachovány, pouze v několika místech dojde k dílčím úpravám v šířce komunikací. Systém obousměrných a jednosměrných komunikací se zachová. Ve výsledném návrhu nejsou zřizovány nové komunikace. Místo dožitého povrchu z asfaltu a betonu se chodníky zadláždí zámkovou dlažbou. Postupně budou zadlážděny všechny chodníky v sídlišti. Zároveň s komunikacemi budou opraveny přídlažby a obrubníky, odvodňovací systémy včetně kanalizačních mříží, poklopů a šachet.
Parkování
Doplnění a zřízení nových parkovacích míst v centru sídliště s
ohledem na dopravní dostupnost je jednou z priorit regenerace.
Celkový nedostatek parkovacích míst v krátké docházkové vzdálenosti
od domů vyřeší nové plochy v místech, kde je to možné technicky,
dopravně a ekonomicky. Sídliště leží v členitém terénu s jižním
svahem, což komplikuje přístupnost jednotlivých terénních teras
vhodných pro parkování.
Při zřizování
nových parkovacích ploch je také cílem udržet dostatek zelených
území pro rekreaci a pobyt obyvatel sídliště. Parkovací místa jsou
navržena v betonové zádlažbě. Vhodnost umístění těchto ploch je
posuzována i z hlediska minimalizace nákladů. U některých je nutné
odtěžit zeminu a vybudovat opěrné zdi. Celkem projekt počítá s
umístěním 97 nových parkovacích míst. V maximální variantě, při
vytvoření velkokapacitního parkování u kina, by se dal jejich počet
navýšit až o 271.
Jaké problémy bude nutno vyřešit? Obyvatelé Špičáku pomohli odpovědět.
Podle urbanistů je sídliště specifické, protože se
tu prolíná hromadné bydlené s objekty občanské vybavenosti jako je
poliklinika, banka, škola, kino nebo plochy s kancelářskými a
administrativními provozy. V současné době je sídliště v dobrém
stavebně technickém stavu. Panelové domy postupně procházejí
procesem oprav, rekonstrukcí a zateplení fasád. V roce 2007 byla
provedena celková rekonstrukce rozvodů hlavního řadu centrálního
zdroje tepla. Na sídlišti Špičák se se nenacházejí objekty v
havarijním stavu, které by bylo nutné rekonstruovat nebo demolovat.
V rámci projektu regenerace sídliště je potřeba podle radních i
odborníků řešit následující okruhy problémů, které též vycházejí z
ankety a připomínek občanů:
- Sídliště má relativní dostatek zelených ploch při komunikacích
a ve vnitroblocích, přesto zde chybí jakékoliv zázemí pro odpočinek
a dostatečně
vybavený parter, není zde řešeno parkové sezení, chybí prvky městského mobiliáře jako např. lavičky, koše na odpadky, parkové osvětlení, dětské hřiště.
- Počet parkovacích míst a celkové dopravní řešení sídliště je
nedostatečné. Dimenzování ulic v jejich šířce neumožňuje většinou
kolmé stání vozidel a komunikace uvnitř sídliště jsou vesměs řešeny
jako jednosměrné. Sídliště je navíc položeno ve svažitém terénu a
je nutné respektovat jak tento terén, tak stávající strukturu
zástavby.
- Zpevněné plochy jak pro parkování vozidel, tak chodníky pro
pěší, mají narušené povrchy. Parkuje se na provizorních plochách,
na travnatých plochách a na chodnících u bytových domů.
- Kontejnery na domovní odpad nemají přístřešky a svou přesnou
lokaci. V současné době jsou místa pro kontejnery v neutěšeném
stavu volně na parkovacích plochách a na chodnících.
- Vzrostlá zeleň je přerostlá a v neuspořádaných skupinách, je dlouhodobě neudržovaná a potřebuje revitalizovat. V místech terénních úprav po rekonstrukci teplovodu je nutné zeleň doplnit.
Na přelomu srpna a září loňského roku byla uspořádána anketa
mezi obyvateli sídliště. Jednotlivé odpovědi byly sečteny a ukázalo
se, jaké potřeby mají na sídlišti Špičák jeho občané. Z dotazování
vyplynuly podle architekta zajímavé závěry, které byly rozdílné
proti výsledkům šetření na sídlišti Za Nádražím a Plešivec.
Architekt Jaromír Kročák je vysvětluje jiným demografickým
složením: "Sídliště Špičák má jinou povahu než například sídliště
Za Nádražím. Průměrný věk obyvatel této lokality je vyšší a žijí tu
starší lidé. Lokalita má klidnějších charakter."
A jak dopadl malý průzkum spokojenosti občanů s jejich sídlištěm?
Obyvatelé Špičáku nepociťovali výrazný nedostatek zelených
odpočinkových ploch a jako dostatečnou ohodnotili i občanskou
vybavenost, veřejné osvětlení nebo způsob ukládání a svozu
domovního odpadu. Spokojenost i nespokojenost s celkovým prostředím
sídliště byla na srovnatelné úrovni. Jako největší problém viděly
více než tři čtvrtiny místních nedostatečně vybavený parter -
venkovní prostředí, lavičky či koše na odpadky. Více než šedesát
procent dotázaných není spokojeno s dopravním řešením sídliště, s
malým počtem parkovacích míst, s neuspokojivým stavem chodníků a
ploch pro pěší.
Na konci listopadu se konalo veřejné setkání občanů se zástupci
města, Základní školy T. G. Masaryka a s architektem, kde byl
veřejnosti prezentován první návrh na řešení regenerace sídliště
Špičák. Během veřejného projednávání byly diskutovány otázky
obslužnosti některých bytových domů uvnitř sídliště, řešení zeleně
a využívání sportovních ploch. V brzké budoucnosti se počítá se
zřízením víceúčelového hřiště v areálu školy, a podle ředitele
Vlastimila Hláska jej veřejnost bude mít možnost využívat.
Obyvatelé přišli i s návrhy na změny parkovacích ploch a s podnětem
na řešení parkování u kina.
Sedm lokalit a návrhy architekta
L
okalita A
- bytové domy jsou obklopeny
zelení, ale v zeleni jsou vyšlapané stezky. Architekti se snažili
respektovat vyšlapané trasy a tudy vedly nové chodníky. V této
lokalitě se projektanti zabývali i okolím jednotlivých domů,
přidali odpočinková místa, mobiliář, lavičky, navrhli dětské
hřiště.
Lokalita B - ulice pod školou T. G. Masaryka. Architekt řešil vzrostlé stromy zalité v asfaltu, zabýval se rekultivací vozovky, doplnil baly a ocranné mříže, přidal podélná parkoviště a přesunul chodník k plotu, tak, aby logicky navazoval.
Lokalita C
-
-
západní část sídliště. V této lokalitě bylo původně plánováno více
parkovacích míst, ale na základě diskusí a konzultací s obyvateli
architekti ustoupili od kapacitního parkoviště a na jejich žádost
se místo parkoviště začlenila další odpočinková plocha. Úzká
komunikace se rozšíří o 1 jízdní pruh a umožní krátkodobé zastavení
a vyhýbání vozidel. Počítá se s rekonstrukcí a zádlažbou všech
chodníků v lokalitě.
Lokalita D - zabývá se prostorem před domy 127, 122, kde je teď oplocený pozemek. Posouvá plot a vytváří podélné parkování na uvolněné ploše.
Lokalita E - řeší
například nová parkovací místa.
Lokalita F - autobusová zastávka Špičák. Architekti navrhují 3 varianty se záchytným parkovištěm v několika pojetích.
Lokalita G - zabývá se předlážděním a zkultivováním prostoru před vstupem do kina.