Švýcarská plátna v ateliéru Seidel
V Museu Fotoateliér Seidel je uložen soubor devíti originálních malovaných fotografických pozadí, která byla zakoupena Josefem Seidelem v roce 1904 či o něco později.
Byla vyrobena evropsky renomovaným malířským ateliérem Pfister & Meier se sídlem ve švýcarském městečku Richterswil v kantonu Zürich, který se věnoval především dekorativní malbě a výrobě divadelních kulis a rekvizit. Jimi zpodobněné motivy používal každý soudobý fotografický ateliér, avšak firma s počátkem 1. světové války zanikla.
Fotografická pozadí jsou malby provedené v odstínech šedi na velkých čtvercových plátnech o rozměrech 2,5 × 2,5m, která jsou napnuta na dřevěných rámech. Ve stodvacetiletých originálech se v muzejním fundusu zachovala původní plátna s těmito motivy:
- Krumlov se zámeckou věží,
- Zimní krajina,
- Interiér s oknem,
- Interiér s kamny,
- Zámecký park,
- Les s jezírkem,
- Krajina s břízou,
- Neutrální šedá a
- cestovní plátno Krajina se
zahradním domkem.
Tato plátna byla zrestaurována v letech 2005–2008 a od té doby jsou ozdobou znovuoživeného Seidelova fotoateliéru.
Originální plátna byla uskladněna tak, že se navinula na velké dřevěné válce, aby se nemačkala. Abychom originální malby, které jsou používány při fotografování v ateliéru, uchránili, usilujeme o to vytvořit k nejfrekventovaněji využívaným fotografickým pozadím i jejich malované kopie. Takto se již podařilo vyrobit téměř totožnou kopii plátna s motivem Krumlova se zámeckou věží, Krajiny se zahradním domkem a kopii Zimní krajiny.
K letošnímu 15. výročí otevření musea byla vytvořena kopie původního švýcarského plátna s pohledem na kostel sv. Víta, školu v Linecké a dále proti proudu řeky Vltavy. Originál tohoto pozadí se v Seidelově domě bohužel nedochoval, jeho podoba je zvěčněná pouze na starých snímcích. Autor kopie musel tedy vycházet pouze ze zvětšenin původních fotografií a doplňovat chybějící dílky obrovského puzzle z celé řady různých záběrů.
Plátna tohoto typu měla k dispozici i další města ve střední Evropě, přičemž se vlastně jednalo o jakousi skládanku – iluzivní architektura s motivem rokokové fontány s květinovou výzdobou a delfínem rámovala snímek konkrétního města – v našem případě fotografii Českého Krumlova. Sériová výroba malovaných pozadí později umožnila změnu podle aktuální poptávky, stačilo dodat snímek konkrétního města. Například katalog vídeňské firmy Wachtl (později s filiálkou v Praze) nabízel několik desítek malovaných pozadí.
Kopie Krumlovského plátna s kostelem sv. Víta vynikla poprvé při letošním fotografování u příležitosti Svatováclavských slavností.
Autor: Zdena Mrázková, Petr Hudičák
Vyšlo v Novinách města 11/2023